Multiculturalismul(I)


(0)MULTICULTURÁL, -Ă adj. (despre o țară) care prezintă mai multe culturi.-DEX

MULTICULTURALÍSM s. n. calitatea de a fi multicultural. (< multicultural + -ism)-DEX

(1) Multiculturalism: „Multiculturalismul constã într-un mãnunchi de ideologii si practici culturale dezvoltate în Occidentul ultimilor treizeci de ani. Miscãrile pacifiste ale tinerilor americani din timpul rãzboiului din Vietnam, protestele studentilor francezi din mai ’68, luptele pentru drepturi civile ale minoritãtilor de culoare din SUA au produs circumstantele istorice în care au apãrut germenii doctrinelor multiculturale. Desi invocat adeseori în departamentele de Studii Culturale din universitãtile americane, spiritul protestatar al acelor vremuri nu are nimic în comun cu corectitudinea politicã si conformismul generalizat al multiculturalismului doctrinar de astãzi”. http://convorbiri-literare.dntis.ro/HURDUZEUoct.html

(2)Multiculturalism”-alta incercare de definire: „Bhikhu Parekh… a evidenţiat importanţa distincţiei între conceptul de „multicultural“ şi acela de „multiculturalism“: în timp ce primul se referă la faptul sociologic al diversităţii etnoculturale în sens larg – care include diversitatea etnică, lingvistică şi religioasă, în primul rînd, dar şi pe cea reprezentată de existenţa unor subculturi sau de diferenţele de perspective –, termenul de „multiculturalism“ precizează răspunsul normativ la consecinţele care decurg din diversitate”.http://www.observatorcultural.ro/Multiculturalismul-in-Europa-Centrala-si-de-Est*articleID_20211-articles_details.html

(3)„Multiculturalismul a eșuat” –  declarația Angelei Merkel de la finele anului trecut.Confirmata apoi de  David Cameron.

(4)”Cu totul altfel stau însă lucrurile în estul continentului. Aici despărțirea de multiculturalism e infinit mai puțin dureroasă, în condițiile în care întâlnirea cu el n-a avut nicicând loc. În mod paradoxal, fostul bloc comunist a acceptat cu brațele deschise principiile capitaliste cele mai stricte ca pe-un darwinism social poate crud, însă indubitabil natural și firesc, dar a refuzat categoric, taxându-le drept mofturi occidentale, principiile multi-culti și political-correctness care constituie, tocmai, „logica culturală a capitalismului târziu” Alex Cistelecan-.http://www.criticatac.ro/4987/casuta-noastra%E2%80%A6/

(5)”Până de curând, cele mai multe state europene erau guvernate de două partide politice principale, reprezentând majoritatea electoratului: un partid de centru-dreapta (creştin democrat, liberal conservator, popular) şi altul de centru-stânga (socialist, social democrat), cu partide mai mici (ecologiste, comuniste) adresându-se unei nişe electorale.

Rezultatele electorale recente, atât din vest cât şi din est, indică emergenţa treptată a unei polarităţi diferite. S-a impus acum un partid de centru care promovează capitalismul global, de cele mai multe ori pe un fond cultural liberal (de exemplu, toleranţa faţă de avort, drepturile minorităţilor de gen, religioase şi etnice). La opusul acestuia, se află un tot mai puternic partid populist anti-imigrare, însoţit la periferie de grupuri declarat neofasciste. Cel mai bun exemplu al unei astfel de situaţii se regăseşte în Polonia unde, după înlăturarea foştilor comunişti, principalele partide sunt cel „anti-ideologic” liberal de centru al primului ministru Donald Tusk şi partidul conservator creştin Lege şi Justiţie (http://en.wikipedia.org/wiki/Law_and_Justice) al fraţilor  Kaczynski. Tendinţe similare se întrevăd în Olanda, Norvegia, Suedia şi Ungaria. „-Slavoj Zizek-http://www.criticatac.ro/4910/multiculturalismul-liberal-camufleaza-o-veche-barbarie-cu-fata-umana/

(6)„Pentru multiculturalism omul nu are o „esenţă” fixă, o substanţă ontologică, un Dumnezeu, cum ar spune românul.

Nu te naşti femeie, ci devii femeie. Nu te naşti lesbiană, ci alegi să fii lesbiană, asemeni unui consumator care alege între două produse diferite. Deosebirea dintre un homosexual şi un heterosexual devine astfel o simplă diferenţă „culturală”. Între „castelele” construite de ţigani după ’89 şi mănăstirile ridicate de voievozii Moldovei nu există o diferenţă de „valoare”, ci doar o simplă diferenţă de „gust” (multiculturaliştii înflăcăraţi nu gândesc valoarea în termeni ontologici, ci în termenii relativismului gnoseologic contemporan). Din punctul de vedere al intelectualului român, kitsch-urile ţigăneşti şi mănăstirile medievale româneşti nu pot fi comparate sub nici un motiv. Pentru multiculturaliştii înfocaţi, comparaţia nu este doar posibilă ci şi recomandabilă, căci pune pe picior de egalitate cultura minoritară ţigănească cu o cultură majoritară, „represivă”.http://geoteatru.blogspot.com/2010/01/multiculturalitate-si-multiculturalism.html

Ideologia,conceptul de multiculturalism a facut  cariera si a patruns   pana in cele mai neasteptate segmente ale societatii si vietii. Dupa  anuntul decesului  de catre  doi lideri importanti ai Europei  opiniile  pro si contra(de cele mai multe ori  ne luate in seama !)apar  intr-o alta lumina.In Romania< parte din  lumea intelectuala precum si  parte a politicii celor de la putere(dar si opozitie)>s-a mers pe o pliere mimetica pe subiect pentru ca asa  suna tendinta. Continuarea in textul urmator.

Reclame

Un gând despre “Multiculturalismul(I)

  1. Pingback: O confirmare tarzie…..Despre multiculturalism | Ioanavram's Blog

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s