Cum am muncit in ziua de 1 Mai.ACTUALIZARE(din „Texte tarzii”)


Moto:

„ce faci?

ai avut o zi buna?”

 

Peste tot se spune ca 1 Mai este Ziua Internationala a Muncii…. N-am putut sa fac rabat si  am hotarat sa muncesc  si in aceasta zi… Nu sunt bugetar deci nu beneficiez de  ziua libera acordata de  guvern.Sunt propriul patron asa ca   in calitate de patron al meu am  hotarat ca nu se cade sa fug la un mic si o bere(apa pentru mine) unde sa plutesc in   fumul  sanatos al prajelii….Am facut o scurta analiza a „firmei”mele si am constatat ca: abia am reusit sa predau niste proiecte,banii peste cateva luni cand  creste barba,de scris la cartile pe care le tot aman am facut-o asa mai cu sfiala,la blog am mai muncit cate ceva dar parca n-am rupt ….. zidurile….

Si atunci in calitate de patron exigent am  hotarat: prietene Ioan Avram  sti cat de mult tin la tine, stiu ca te crezi cel mai…. dar nu prea este cazul sa-ti iei zi libera azi de  1 Mai.Ceilalti care au lucrat cu spor merita, tu ar fi cazul sa (mai) muncesti sa  confirmi toate sperantele  care s-au pus de  cativa in tine… sa muncesti ca sa reusesti…

Ce era sa fac?L-am ascultat pe patron…

La Brasov in cartierul Noua este  un parc(aflat la marginea padurii)  utilat de Primarie, care are in mijloc un lac, spre padure o tiroliana(am zis bine?),niste alei circulare lacului si o serie de locuri unde sunt amenajate gratare si mese… Lemnele (probabil), sigur carnea, micii si berea le aduci de  acasa… Cineva imi spunea ca intr-o duminica  trecuta-doritor omul de „iarba verde”- a ajuns la locul faptei, in Noua, pe la  sase si jumatate dimineata.Sa ocupe loc.Adica sa prinda loc la o masa croita dintr-un bustean si care are alaturi o insailare de gratar… Toti proletarii/pensionarii  fostei mari uzine de autocamioane probabil ca au luat cu asalt azi locul de „iarba verde”de la Noua….Asta in amintirea fostelor petreceri cu mititei si bere de altadata(alt regim!)

Am decretat asadar ca astazi este ziua muncii asa ca  harnic m-am apucat de dimineata sa muncesc…

Am luat-o usor!

Am fumat,fumez in continuare si asta se vede la conditia fizica, asa ca prima sarcina pe care mi-am dat-o a fost  duc acasa   vreo sase-zeci de ghivece cu flori aflate   din  octombrie trecut  la iernare intr-un beci.Adica intr-o pivnita… Las deoparte ca ceea ce erau candva flori,tulpina verde,frunze devenisera niste  schelete,de fapt fostele flori parea impietrite,  un frig planetar le-a inghetat si ele au ramas in „picioare” cu frunze,flori,etc. de culoare maronie.Sau mai  bine spus pareau niste exemplare  atunci scoase dintr-un ierbar…Mai stiti ierbarele de pe vremuri?

Scheletele astea le-am carat  cale de vreo una suta de metri… Am facut drumul  dus-intors de vreo 12 ori… Apoi m-am intors sa las pivnita curata,pe jos erau  frunze ruginite de credeai ca acum  vine iarna.Dupa pivnita(beci- se spune in Sud) am maturat curtea,gangul pana la usa spre strada.Nu se cuvenea sa ramana semnele trecerii mele.. Pe strada a fost mai simplu…Era  amiaza cand am terminat si ( cu soarele scapat printre nori) turistii se inghesuiau pe Corso(adica strasse)…Printre ei se strecurau  sarmanii negruti de la salubritate scosi de  primarie sa fie gata cu arma la picior la cea mai mica …abatere de la curatenie…

Cat m-am chinuit eu, tot o mai fi cazut vreo frunza doua,vreo floare ofilita si direct presata…

Ma gandesc ca a fost un mic spectacol trecerea mea  de 12 ori dus,12 ori intors intre beci/pivnita si casa unde locuiesc(distanta cam 100 metri).Nu eram imbracat chiar ca un boschetar dar nu-i totuna sa vezi un barbat serios,incruntat carand ghivece ofilite  cu frunze/flori  impietrite de parca ar fi fost trecute prin bombardament atomic…

Oricum munca a fost  placuta,pe strada mirosea a parfum,fete durdulii sau frumoase se plimbau alene,barbati care-si carau burta cu greu se uitau lung dupa ele si eu strecurandu-ma cu ghivecele…

Acum sa nu va inchipuiti ca  mi-a pasat….Ca ma vede lumea…. Eu chiar eram in exercitiul muncii…..

Nu mi-a pasat….

Chiar de loc…

Eu munceam…. ei se plimbau….

Aduse fiind florile am mai dat o mana de ajutor la  „desfolierea”  de uscaturi dar pana la urma terasa mea devenise un   covor de frunze toamna tarziu si a carui culoare predominanta este….  braunul… De aici necesara curatenie…

Cand sa trec la  calculator mi-am adus aminte ca trebuie sa(mai) fac si curat la locul de munca….Ceva ma tot   inghiontea sa trec  si la curatenie  dar cum nu sufar programul nemtesc,azi facem curat peste doua ore mancam si peste trei ne iubim!!!!! am tot amanat….

Pastele a trecut de mult si  cu spor am trecut si eu  cu aspiratorul in mana, la lucru…

Deja ma incalzisem bine cu ghivecele si treaba mergea ca pe roate…. Aspirat, dar aspiratorul nu curata  total mai ales cand pe covor se lafaie cat este ziua de lunga  un michiduta mic si pana la urma simpatic… Si peste toate care ma mai si iubeste…Este vorbva de o catelusa… Asa ca  am periat covorul atent sa nu mai ramana fir de par…Pret de cateva minute sigur, pentru ca michiduta s-a asezat exact in zonele gata curate… Mirosea si frumos pentru ca peria o imbibam intr-o solutie de covoare….

S-a facut deja dupa-amiaza si …..

Nota:Pentru ca ziua nu s-a terminat las sfarsitul acestui reportaj pentru maine dimineata…Ca sa avem(si voi si eu) o viziune totala si globala a felului cu adevarat muncitoresc(prin munca) cum mi-am petrecut ziua asta a muncii….

Sa continuam!

Acum sa nu credeti ca dintre toti ai acestui oras numai eu(saracul si demnul si  hotaratul),munceam. La un moment dat mi se spune ca nu mai este ceai….Tot eram in plin avant asa  ca uitandu-ma in stanga si dreapta si vzand ca n-are cine sa „sara” am plecat sa cumpar ceai… Strasse-ul era animat nevoie mare, pe la  terase si localuri, nu !…Doua tipe  care tin o cofetarie langa casa mea fluierau a paguba si sprijineau cu nadejde dar si pline de melancolie, tocul usii.Trec la farmacia de vis a vis si surpriza,usa era inchisa..Si atunci  manat brusc de o  ceva ce nu ma incurc acum sa povestesc ajung la alta unitate de  profil… Stiam ca nu este nimeni dar insist ca si condamnatul…Ultima speranta,ultima dorinta…. Intru, era o domnisoara prezenta la program si  care-mi zambeste profesional,imi da ceaiul si plec… Si eu ca si tiganul… Am plecat hotarat sa cumpar ceai de vis- a vis- si Al de Sus m-a manat in alta parte…

Revin se intunecase la un moment dat si dau inainte cu facutul de curatenie… Cand sa trec la  hol am gandit logic si rational si tehnic ca  daca nu fac in hol se duce dracului munca  pentru ca altfel  voi duce la camera de lucru toata „ima'(din dialect :ima=noroi,etc…). Dar „lantul” este lant si daca tot fac curat  in hol  sa fac si pe terasa …  Logica acelui american   care a prostit lumea cu cugetarile lui…. aici…….. la Romania, dupa Revolutie….Florile erau la locul lor,rase tunse si frezate, pamantul afanat. Matur,spal  si…. fac o pauza sa fumez… Apare o vecina, o tanara care isi intinde rufele pe sforile bine prinse  pe cornierele ce tin acoperisul de sticla ….. Nici batrana, nici prea  frumoasa,vorba cantecului… Anodina ……  .Fumeaza si ea si-mi tot spune ce vreme urata este azi,ca n-a plecat niciunde,ca nici prietenele  ei n-au plecat niciunde,conversatie de gospodari in pauza de una tigara… Ma uit la ea,tanara si  singura,tristetea  tineretii care socializeaza doar pe facebook,  fara prieten/prietene reali….Vreau sa mai comentez ceva in gand dar o las in plata domnului .

Revin  trag cu sarg de perie sa adun parul lui michiduta, si pentru ca asta este doar  un efort fizic ma las in voia  imaginatiei si tot ma preumblu incolo si-ncoace….. As fi vrut sa fiu la o pensiune undeva  nu departe de oras,sa o inchiriez si sa adun acolo pe toti cei apropiati si pe toti cei cu care incep noul proiect… Cazare, masa si  prilej de  discuta cu fiecare ce are de facut in   societatea ce cu onoare o voi conduce.,..Eu cu fiecare si ei intre ei…. Mocofanii de la multinationale  spun la asta-in limba lor de lemn-socializare dar si … Sa lasam limba/lemnul……..Am adus acolo si o trupa de muzica si vreo doua-trei soliste care sa cante aproape de sentiment,suflet si inima…. si la un moment dat  ar trebui sa  se si danseze….  Nu prea se indeamna nimeni,stinghereala obisnuita ocaziilor de acest fel si o invit la dans  soptindu-i „incet,pe sub mana.

Dar este 1 Mai si noi muncim nu visam!Termin si terasa si holul si  incerc sa revin la calculator… Pe blog si pe e-mailuri nu  se plimba nimeni….. In lume  trei activiste Femen  s-au aratat cu sanii  dezgoliti(de fapt cu bustul gol) la o manifestare de la Paris unde doamna Le Pen depunea o coroana  de flori.Activistele cu sanii  strapungand obraznic aerul   statea in pozitie  de drepti si salutau,  salutul nazist,mana dreapta ridicata la 45 de grade….,palma intinsa……La Milano bataie serioasa intre politie si activisti anti globaliuzare….,la Moscova mare demonstartie  in Piata Rosie(muncitoreasca, de „bine” nu  impotrica cuiva…..)    Pe telefon un  mesaj:„servus! ce faci? ai avut o zi buna?” Il citesc dintr-o ochire si aud parca glasul  care rosteste frecvent astfel de interogatiii. Tonul si vibratia fac cateodata cat una mie de cuvinte …Scrisul ramane alb neutru daca nu-l ajuti  cu ceea ce este in memoria ta….Am „auzit-o’ intergogandu-ma si recunosc ca mi-a facut bine….

Vreau sa  raman la calculator  dar michiduta  ma atentioneaza ridicandu-se in doua labe…. si uitandu-se mustrator catre mine…

„Nu vezi,este trecut de ora 19!!!!?” Are dreptate… Ma ridic, ma imbrac mai de doamne ajuta ,ii pun lesa si   o luam pe strazi la obisnuita plimbare… Cele doua tipe de la cofetaria de langa casa   sprijina  acelasi toc,ne fac cu mana nostalgic ca si cand noi am fi plecat intr-o calatorie fastuoasa si ele ,saracele,obligate sa ramana la tarm… Tarmul care nu le ofera  nimic…. Ne plimbam pe strazile stiute din centrul istoric,lume doar pe strasse, parca am fi in alt oras,toti se inghesuie sa vada si sa fie vazuti,de cumparat  nu cumpara nimeni…. Adica in alt limbaj de lemn, nimeni nu face de fapt shoping….

Revenim tarziu….. Dupa atata frecat  la podele(covoare) si carat flori parca  putina miscare  prinde bine…. cand sa intram in curte dam nas in nas cu vecina si colega de tigara…Dichisita ,cu o valijoara in mana si postea in celalata…”Plec a tata,m-am plictisit” Ne uitam dupa ea cu dispare cu o figura acra printre   lume si  sfarsim michiduta si cu mine, prin a trage concluzia la  cat de trista este tineretea cand nu te ajuta nimic…Nici mintea,nici fizicul…

S-a facut seara,  ziua  muncii de toata zilele, fara mititei si bere… Or fi fost pe undeva dar pe unde am plimbarit eu ,nu…Ani in urma pe aproape,pe Livada Postei,pe la ora asta sfaraiua gratarele si rasunau  cantecele ….De petrecere, nu proletare

Revin, si fiecare la ale lui…Catelusa    sa se odihneasca si eu din nou la calculator.. Este seara bine si  perfectul prilej de a ne intoarce la munca… Trag hotarat tastatura, dechid o pagina si incep sa scriu…

„Iulia  respira  usor  agitat,a urcat dealul in cautarea  florilor de primavara din care sa-si faca o coronita si  sa se convinga ca dincolo…. este Banatul… Acolo sus erau numai dealurile,putine flori de camp  iar Banatul il putea gasi numai prin/la telefonul pe care tocmai se pregatea sa-l dea… Era dreptul ei sa sune…..Doar hotarasera asta amandoi……

In jur  era liniste si de acum incolo incep sa lucrez.Febril…..

Altfel de munca… Grea si  chinuitoare uneori,plina de speranta si satisfactie altadata….

Spor la munca, prietene Ioan Avram….

3 gânduri despre “Cum am muncit in ziua de 1 Mai.ACTUALIZARE(din „Texte tarzii”)

Lasă un răspuns

