Revansa? Breban contra Liiceanu-Plesu-Patapievici


Nicolae Breban-numit recent presedintele consiliului  consultativ al ICR(Institutul Cultural Roman):

  • „Eu m-am dedicat romanului, (Augustin n.r.) Buzura la fel, din pacate el a fost demis la modul brutal de acest nefericit si corupt presedinte care se numeste Traian Basescu, care a numit o echipa catastrofica pentru cultura romana, o echipa de necreatori in primul rand, de comentatori doar, dar de comentatori de prost aluat. Patapievici nu era un om prost, din pacate s-a intamplat cu el ce se intampla cu unii care sunt umflati excesiv, i s-a parut ca este un fel de guru al culturii romanesti. Intr-una din primele lui carti a injurat ca o haimana ordinara toata istoria acestui popor in care noi ne-am nascut, in care au trait parintii si bunicii nostri.”
  • „La fel a facut si un fost amic de-al meu, unul care promitea sa fie filosof si intre timp i s-a stricat caruta pe drum, Gabriel Liiceanu, care dupa Revolutie imediat s-a dus la Paris si in Le Monde, unde Breban si-a dat in 1971 demisia contra tiranului, lucru unic in tarile din Est. Gabriel s-a dus repede la Paris sa spuna ca poporul roman nu e apt pentru democratie, consonand cu alta haimana si ticalos al politicii romanesti, Brucan, caruia i s-au inchinat zeci de mii de intelectuali si posturi de televiziune.”
  • „Am intrat in librarie, pe primul raft este numai Plesu, cu inca doi-trei baieti destepti, care scot niste cartulii dragute, finute, vioaie. Cu Plesu am fost prieten. Si cu Gabriel (Liiceanu n.r.). Gabriel nu s-a tinut de cuvant fata de Noica. N-a ajuns filosof. Eu de-aia m-am imprietenit cu el, am zis „dom’le, tara asta de pastori si de oieri, atat de tarziu structurata, nici o suta de ani, are nevoie de ganditori!”. Ala a ratat-o fata de maestrul lui, iar Plesu scrie (…) foiletoane vioaie, bine facute. Am mai avut astfel de eseisti, dar nu e substanta acolo.”
  • „Noi exportam mizerabilismul care apoi se intoarce la noi si ne uimeste cum de ne vad occidentalii atat de nenorociti. Pentru ca noi, prin literatura unor tineri si prin unele filme, premiate la Cannes, (bravo, si eu am fost ales in selectia oficiala, n-am luat premiu, bravo lui Mungiu), dar mizerabilismul asta noi il cultivam, pentru ca baietii astia sunt foarte abili, pentru ca ei produc ceea ce cred ei ca se cere in afara. Intr-adevar, afara unii cer imaginea Romaniei mizerabile, joase. Vechiul meu prieten, marele regizor Lucian Pintilie, el a inceput primul cu filmul „Balanta” sa produca de tipul violent-mizerabilist. Parca ne-a convins si pe noi ca suntem o tara de nimica. Suntem ultimele otrepe ale Europei.”
  • „Eu am sa mor curand. Nu stiu ce se va intampla cu dumneavoastra, care sunteti mai tineri, sau cu copii vostri, cand vor revedea filmul a ceea ce s-a intamplat in ultimii 20 de ani. (…) Noi ar trebui sa nu mai lingem in fund pe sef, sa nu mai furam banul strain, sa facem lucrul bine facut, cum ne indeamna domnul presedinte Iohannis, sa respectam comunitatea in care ne-am nascut, sa respectam cutumele, obieciurile, credinta, Biserica, sa respectam cuvantul scris, care vine din Pslatire, din Biblie. In loc sa ne repezim ca niste haimanale, ca niste sobolani la gramada aceea de miliarde si, sub patronajul institutiilor statului, care se pare ca si astazi inca functioneaza in inertia veche, n-au respect pentru ce e de valoare.”(sursa:www.hotnews.ro)

 

Breban este,alaturi de Marin Preda,unul din cei mai mari prozatori   ai literaturii romane moderne….

Este un mare romancier,unul pe care l-am citit si-l voi citi.Indiferent de opiniile lui politice sau mai exact politico-culturale…. In acelasi timp omul Breban mi se pare acelasi  si neschimbat…De un orgoliu exacerbat,mereu nemultumit fata cu recunoasterea ofciala si/sau  a publicului,mereu prea plin de sine….Cel putin fata aratata lumii…..

 

In randurile citate Breban ataca  doua probleme :una  este daca  trebuie sa credem ca Romania este facuta numai din otrepe?

Si a doua daca trioul Liiceanu-PLesu_patapievici nu s-a impins prea in fata,prea au acaparat  mai ales prin Liiceanu si Patapievici linia, stindardul anti-comunist?

Imi plac meditatiile pesimiste si mereu  impregate cu un subteran  joc intre amar si umor ale luji Plesu  dupa cum citesc oricand pe romancierul Breban…. Voi reveni insa la  cele spuse de Breban…. intr-o actualizare…

Voi ce parere aveti?

 

Lasă un răspuns

