Cautand cutii de carton……(„boschetar” contra curentului)-(din „Texte tarzii”)


Din cand incand fara sa am vreo iluzie sau pretentie  ca as fi devotat acestei  frumoase si  prea curate meserii,caut cutii de carton…N-am un hobby,nici n-am luat-o razna….

Primesc sarcina  sa caut,sa gasesc cutii de carton…Nu noi,ambalaje ramase dupa  ce marfa a fost „deversata ” pe rafturile magazinelor sau (mai nou) farmaciilor…..

Ambalaje pe care  unii le  trimit fain frumos la reciclare altii le lasa pe vreun gang sa vina boschetarii  sa le adune….

Boschetarii le folosesc drept pat  asezate de obicei  intr-o curte din centrul orasului mai dosnica  sau pe vreun gang   al vreunei case  vechi unde nu se inchide   seara poarta… Ii vezi carand cutiile flamanzi sa gasesasca un loc unde sa ramana peste noapte…,sa nu bata nici lumina nici sa nu fie curent,nici ploaia sau zapada sa-i atinga…Acum ceva  ani(nu multi!) gangul  de intrare din strada  in curtea mica a caseri de care aveam grija fusese luat cu asalt de boschetari…. Poarta de la intrare nu  se inchidea (deteriorata fiind) si de cum dadea noaptea se infiintau… Gangul era lung,vreo 12 metri lungime, lat de   1,5 metri si pe lateral langa zid isi intindeau cartoanele provenite din ambalaje..Unul,doua, trei cat era de frig afara si cat sa nu razbeasca racoarea cimentului pana la trupurile lor firave de atata bautura,nemancare si dormit in aer liber….  I-am alungat si au revenit…Locatarii ceilalti umblau cu frica  nu ca ar fi fost periculosi,nu dadeau in cap la nimeni,nu furau dar nu era placut sa vii noaptea acasa si sa calci pe …moale,un trup al vreunui astfel de ratacit…Vorba buna n-a mers,ameniuntarea nici atata si noapte de noapte erau prezenti in „salonul” de pe gang…. Cu vremea  zidurile  s-au imbibat de mirosul lor de nespalare sau de fum  de la focul cu lemne sau  alti „combustibili” cu care se incalzeau peste zi undeva prin padurile atata de aproape de oras….. Cateodata aveau si bautura si era mai rau…. pana intr-o zi cand am reusit sa  facem o poarta noua,metalica,indestructibila si cu o yala  serioasa….. „Caminul”de nopate  pentru cei care n-au un acoperis deasupra capului s-a inchis…Au trecut luni si multa apa cu detergent pana sa sa  iasa mirosul   greu(altfel)  de ucis… I-am mai vazut o vreme dand tarcole  usii si gangului,merreu nerasi,mereu cu doua trei paltoane pe ei, mereu clatinandu-se  si intotdeauna luand la inspectie  cosurile elegante de gunoi de pe strada….

Acum vara ii vezi mai rar, dimineata devreme sau seara tarziu in inspectie la cosurile de gunoi.Peste noapte   se odihnesc pe cate o banca pe aleile de sub Tampa sau direct pe pamant(avand sub ei acelasi pat-covor protector din cutii de cartoane pliate).

La rastimpuri asadar primesc sarcina sa caut cutii de cartoane  din ambalaje.O vreme am vut la parterul casei o cofetarie si ma „serveam”din maldarul de cutii  care au „purtat” in ele batoane de ciocolata sau  „bunutele” Eugenii.Cofetaria s-a inchis asa ca  a trebuit sa-mi caut alte surse…La magazinele de pantofi   nu aveam ce sa caut (din cauza mirosului de piele tabacita)la haine nici atat… O „alimentara”  din centru lucreaza cu astfel de ambalaje dar  oamenii le depoziteaza intr-o curte de unde o firma le ia  pentru reciclare…Am  fost  si in magazin sa le cer direct vanzatoarelor dar n-am avut noroc cu tot zambetul meu”profesional”….

Sarcina mea  era sa caut cutii curate,de diverse marimi si una mare care sa le cuprinda pe toate in care se vor pune prajituri si alte „marfuri” perisabile…Prajiturile si „marfurile” perisabile iau drumul fie catre Germania,fie  in Franta fie undeva prin Romania.Nu este o activitate permanenta ci legata de anume aniversari…Zile de nastere,onomastici,Paste,Craciun ….Ce sa-i faci cadou unuia de departe decat un regal de prajituri,niste carnati,zacusca…. ?

Suna bine,nu?

Neavand noroc la „alimentara” incerc  la o farmacie… Doamna de acolo(frumoasa si cu ochii plini de lumina si de  o  melancolie devastatoare) la rugamintea mea respectuoasa,vazandu-ma si mai  neajutorat in rolul de boschetar care aduna cartoane imi spune ca pe moment nu are ambalaje dar sa vin mai tarziu…

Revin dupa o vreme, doamna  a reusit sa faca rost de o cutie mare,sanatoasa,curata  -exact ce avem nevoie…

Sarcina indeplinita …Multumesc frumos,apuc cutia de  lateral si plec spre casa….Defilez tot strasse-ul  nepasator,un om si o cutie mare  de ambalaj,cativa se uita plin de curiozitate intai la cutie apoi in sus de la mana  cu care o tin, pana la chipul meu…. N-am parul mare(din pacate nu se mai poate,nu mai am de unde…) sunt barbierit proaspat,am blue-jeans   de culoarea cerului de vara(dupa atatea reprize de spalat) si pasesc destul de elastic pe caldaram…Nu ma tarai….Vad in ochii unora  parerea de rau ca dincolo de cutie  sau in drumul ochilor lor de la cutie la chipul si infatisarea mea n-au dat de un boschetar sanatos, cu plete si barba incalcita….Au dat de un boschetar contra curentului,unul care aduna cartoane si se plimba cu ele pe strada mare plina de doamne si domnisoare care mai de care mai „aranjate” si domni splicuiti…

Zambesc in sine si n-am chef,nu pot sa le spun  ca nu sunt prea departe cu supozitia lor….

Sub infatisarea sa zicem ingrijita si usor neglijenta(care vine dinlauntru!)  se ascunde de fapt un vagabond…. Un vagabond discret,veritabil,  un vagabond al mintii si al sufletului. Libere amandoua-  si sufletul si mintea-de orice constrangere si prejudecata…. Trec usor   si aproape i-as intreba  pe nelamuritii mei privitori:„ce-mi puteti face, daca va iubesc?”     Vorba lui Ioan Alexandru-extraordinarul poet  al romanilor……

Sau  parafrazand,„ce-mi poti face,daca te iubesc!”

 

Lasă un răspuns

