N-am fost la Oravita(din „Texte tarzii”).ACTUALIZARE


N-am fost,Iulia, la Oravita.

Nu am fost niciodata….

Desi mi-am dorit demult,  tare demult, sa ajung …..

Oravita?

Un orasel mic, aproape de granita cu Serbia,un oras  vechi dar  si tanar, la marginea pustei banatene …

Un oras si   salba de localitati din jur cu nume care imi amintesc de  cate ceva….Le repet  si acum in gand….

Jamul Mare….. In Gara la Lugoj asteptand trenul(eram tare tanar atunci!) catre Ilia si de acolo mai departe spre Brasov, ma uitam la vagoanele personalului care se forma  sub ochii mei  si care urma sa traverseze de-a latul Banatul.. Pe placutele de pe vagoane(alea dreptunghiulare  fond alb si literele scrise  cu negru)  doua siruri de cuvinte,  deasupra  :Lugoj-Jamul Mare si dedesubt invers:Jamul Mare-Lugoj… Jamul Mare este un fel de nod de cale ferata de unde se ajungea apoi la Oravita…. Departe,o…….,mi se parea atunci tare departe….Imi imaginam (stiam perfect locurile dupa harta ) ce distanta  era de la Lugoj la Jamul Mare,totul cu mintea si ochiul copilului care eram…

Racasdia   am retinut-o pentru ca suna  asemanator,in rima, cu Gavojdia mea…

Ilidia(alta rima la   locul meu natal)ulteriror am aflat ca  de acolo este marele cantaret al Banatului, Traian Jurchela….

Si totusi  n-am ajuns niciodata   la Oravita…..

Pe scena Teatrului din Oravita a jucat si  Mihai Eminescu….. O cladire impresionanta, o sala impresionanta, cu balcoane jur  imprejurul scenei ,tavan ornat si aurit…… Mostenire de la Imperiu…. Oravita, ca si  tot Banatul si Ardealul, a facut parte din Imperiu….

Oravita este in Mittel-Europa,Oravita inseamna nostalgia unui loc niciodata atins,la margine de lume dar in centrul altei lumi… O auzeam  uneori pe mama vorbind de Oravita…. Avea  cunoscuti acolo,orasul fusese capitala judetului Caras…. Totdeauna  simteam in glasul ei o usoara nostagie dar si un oarecare respect…., respectivul,respectiva era din Oravita…… O,….. din Oravita….. N-am stiut niciodata de ce  aceasta nostalgie  si respect  din  glasul mamei….

Dar am ramas cu  senzatia pana azi necurmata ca Oravita este un loc prea frumos,o alta lume asa cum de fapt este tot Banatul pe care il mai stiu eu…..

N-am ajuns, Iulia, la Oravita si nu stiu daca voi ajunge vreodata…..

Spre deosebire de mine,iata,Vasile Conea a fost la Oravita…..Si pentru ca Oravita este la un pas de granita,de Serbia,  Vasile Conea nu putea sa ajunga acolo decat cu un cantec cu influente sarbesti,de la harmonica  care da ritmul la versuri  in cel mai curat grai banatean…….

 

 

Lasă un răspuns

