Totdeauna sa lasi loc de …….(din „Texte tarzii”)


Femeia cobora treptele cu un vraf de facturi in mana  si afisand o mina incurcata …. Ieseam din sediu si i-am picat la fix….. M-a vazut si fata i s-a latit  intr-un zambet larg….Era trecuta bine de cincizeci de ani,poate se apropia de anii de pensie…. Fata ridata,parul tuns  scurt si vopsit intr-un maro cu nuante de  rosu.

“Ce faceti? Nu v-am vazut de mult?!” Mi se adresase pe nume,deci ma stia…. Habar nu aveam cine este…. Sau mai   bine spus nu-mi aminteam unde   am vazut-o,nu o localizam….. Era sigur o fosta angajata a mea  dar nu stiam  din care loc de munca  pe unde am trecut si am condus de-a lungul carierei…..

Habar nu aveam cine este i-am raspuns la salut si femeia continua  sa ma complimenteze…M-am oprit si am incercat sa o descurc, sa-I spun  pe unde sunt firmele  carora trebuia sa le  duca factura de  salubritate…. Nu eram in cea mai buna forma ma grabeam sa ajung( in pauza de amiaza) la o farmacie  de unde  sa cumpar medicamente si am lasat-o in drum …. A continuat sa ma complimenteze, cu rost s-au fara rost,

Era clar ca lucrase  cu mine  undeva in marea uzina…..

Am salutat-o la plecare(nu aveam nici un motiv sa fiu altfel) si ne-am despartit…..

 

Pe drum  mi-am  adus aminte cel putin locul unde a lucrat  …In Arhiva centrala care avea si un centru de copiere cu  multe masini unde se copiau pe ozalid plansele  ce tineau/ cuprindeau tehnica   acelei mari uzine…Lucra acolo si  biroul acela tinea de mine si erau foarte multe angajate.Peste care era sef un barbat….. Erau in general mai spalate,locul de munca era unul bun,fara  frigul sau caldura sufocanta din hale,fara   praf,scantei de la aparatele de sudura,zgomotul asurzitor al preselor,atmosfera sufocanta din turnatorii de la  atelierele unde se faceau miezurile sau span de la masinile de aschiat…. Era un loc mai “domnesc” in limbajul uzinei, unde  se intra  greu…Pentru ca nu pleca nimeni de acolo……Numai la pensie…. Decat sa stai in picioare la un conveyor de montaj si sa strangi  la suruburi  toata ziua sau in fata unei masini de sudat in puncte  unde sa pui in dispozitiv doua piese mici,sa le prinzi una de alta prin doua-trei puncte de sudura si sa faci mii de astfel de ansamble in opt ore, era mai bine la centrul de copiere……

Ramaneai imbracat cu hainele de acasa,aveai de a face cu tot felul de oameni (ingineri,tehnicieni) care veneau dupa desene,puteai sa bei o cafea linistita (fara sa fumezi pentru ca in spatiul ala nu se fuma….). Era viata fata de alte sarmane care ingrosau  randurile proletarilor in locuri de munca grele  unde se vorbea ca la mama(Moldova) acasa, in limbajul frust, direct  in care  toate cuvintele care incep cu litera P erau spuse cu o placere aproape  diabolica…..

 

 

 

 

Femeia a ramas in urma, am si uitata-o….La fel ca si pe multi care ma intalnesc pe strada si ma complimeneaza,se bucura atunci cand ma vad….Nu le stiu numele la toti dar stiu ca au lucrat sub conducerea mea…. Ma bucura aceasta tarzie recunoastere..Ma face sa ma simt bine…. Am plecat din toate posturile mari pe care le-am avut,curat,fara sa fac „afaceri” si  multi mi-au ras in fata ca am fost prost,naiv,”puteai sa i patru case si nu stiu cate masini”….

Le-am ras si eu in fata si am plecat mai departe…Singur si multumit si pana la urma cu ceea ce am strans  in viata….

Aceste multumiri tarzii venite  de la oameni simpli  pe care nu i-am stiut niciodata chiar foarte bine( cu dramele,bucuriile si viata lor) fac infinit mai mult decat ipoteticele patru case sau nu stiu cate masini…

Un gând despre “Totdeauna sa lasi loc de …….(din „Texte tarzii”)

Lasă un răspuns

