LASATA sarbatorii -25 noiembrie(din “Cartea Golfului cu maci”)


 

Ninge  si dintr-o data aerul este schimbat.Mai curat,mai  rece …. Odata cu prima zapada  a noii ierni a inceput sa se simta asteptarea. Asteptarea   sarbatorii….. Asa  ca si alta data- si cum  la fel in ultimii ani-  pentru mine sarbatoarea este de fapt asteptarea ei…..

Restul este o zi care trece ca orice zi, in care   toti se indeamna sa aiba ceva pe masa.Se pregatesc din timp,.fac curat prin casa,   sterg praful, scutura mileurile… O zi care se reduce la pranz,la masa de pranz.care trebuie sa fie bogata. Si carnati si caltabosi si sangerete si sfargal si jumari, Si carne de porc neaparat fripta  in tava cat sa lase  grasimea in care sa pluteasca totul,,,, Si la urma prajiturile.Nelipsite si asteptate.

Craciunul?

 

Si de fapt sarbatoarea care ar trebui sa fie una de suflet ,de spirit, se transforma intr-un   ciolhan lumesc in care burtile devin depozitarul  suprasolicitat  al obisnuintei si respectarii datinei…..

Datina care pana la urma se transforma in obisnuinta….. Aud pe tot mai multi trambitand cu un aer de evalvie( ivita asa din senin pe fata lor,de parca le-ar fi comandat-o cineva sa apara la termen) si siguranta  in acelasi timp   despre Craciun ce  au auzit  si ei prin nenorocita de gura  a lumii. Ca un Craciun este de fapt o sarbatoare in familie.Ca nu te duci niciunde…. Ca trebuie sa fi neaparat  acasa de Craciun…..

De unde si pana unde?

Imi vine sa zambesc amar  cand aud  pe  unii clamand cu  suficienta si prostie dezarmanta( de parca  au fost la facerea lumii)  cu acel aer de  suficienta care ma infioara,ca  un Craciun se    petrece   numai in familie… Pana ieri  au bagat-o in “aia masi”pe muma-sa,nu i-au mai dat un semn de  luni poate chiar un an,  s-au batut cu fratii pentru impartirea averii  si cate altele si azi,  azi  zice  datina ca trebuie sa fim in familie,.azi adica atunci de Craciun ne aducem aminte de mama si de tata(daca mai sunt) de  frati si de copii. Azi adica de Craciun suntem  curati si spalati de pacate, fara deochi,.maine o luam de la capat  devenim deochiati in cele ….toate.

Si acasa…?

Dar daca eu-speriatilor-  nu am niciunde  acasa decat in sufletul meu, ce fac….?

Dar daca eu  citesc si ma gandesc    linistit si  sunt imbibat de   cei dragi ai mei care sunt sau care nu mai sunt, inseamna ca nu  este Craciun?

 

 

Ninge si-n aer am simtit prima data in aceasta iarna noua  asteptarea sarbatorii….. O  simti prin toti porii prin   oarecare unghere de suflet si  pentru mine ea este sarbatoarea….

Nu ca n-as avea nimic sfant….. Dimpotriva…. Dar  eu nu-mi fac cruce cand trec pe langa  fiecare biserica intalnita in cale cu gesturi  cat mai largi ca sa ma vada  Cel de Sus  sau cei din jur… De parca as fi supravegheat…. Dupa care cum am trecut, injur ca la usa mamei cortului….Eu trec ca o umbra sau ca un om normal si cruce imi fac in gand  atunci cand( chiar) simt nevoia….

 

Ninge, toate sunt rasfirate prin minte,memorie si suflet,ninge  prima ninsoare cu adevarat serioasa,exact cu o luna  inainte de Craciun.

 

Nu se schimba nimic in mersul acestei lumi.Depinde din care  parte de lume faci…

Unii, cei multi,  care  fac de toate  si  asteapta ziua de Craciun sa se “purifice  prin mancare”,altii -mai putini- care traiesc in fiecare din  zilele lunii  ramase, sarbatoarea.O asteapta  traind  cu liniste-disperat de linistita- si traiesc la  inalta tensiune fiecare zi ca  si cand ar fi o minune….

 

 

Si eu- ma vei intreba la sfarsitul  lecturii-?

Tu esti cu mine in fiecare zi a asteptarii si vei fi si in ziua  scrisa  cu rosu de sarbatoare in calendar……. In gandul ,in fiinta mea…. Si vom fi si mai aproape cat sa-ti simt  respiratia usoara( si“mormaitul” ca un tors de pisicuta   fericita  si  asezata  langa soba in care trosnesc in flacari lemnele) daca asteptarea ne va scoate in cale o ….alta casa galbena…. Tot asa de pustie,tot asa de tacuta si poate ceva mai calda acum de lasata sarbatorii……. Povestea –care stie ce vrem noi- imi sopteste ca totul-este posibil.Oricum povestea…….. nu este urata aia care face predictii la televizor.

Un gând despre “LASATA sarbatorii -25 noiembrie(din “Cartea Golfului cu maci”)

Lasă un răspuns

