„Un veac de singuratate” pana la tine


„Cien anos de soledad „/”O suta de ani de singuratate”, in traducerea extraordinara a lui Darie Novaceanu(sper sa nu ma insel)„Un veac de singuratate” este una din marile carti ale lumii…. Am citit-o la aparitie  fascinat…. de carte si mai ales de darul  nemaipomenit a lui Marquez de a povesti…Apoi am citit   atatea pagini scrise de el si  mi-am dat seama ca omul este inzestrat cu acel har al povestirii cum putini il au…
Da,este din cartile definitive  ale lumii…
 O vei avea, ca semn al  iubirii si dorintei mele de a te  conduce spre si printr-o  o lume care merita…..
Pentru ca tu meriti mult…Am mai spus,o repet pentru ca sunt convins de asta…. Tu meriti mult si  vei avea acest mult atata timp cat  pot,cat vrei tu,cat sunt langa tine…..
De Marquez am aflat imediat ce a „izbucnit” in lumea mare.Cartea asta a avut un ecou urias si a schimbat perceptia multora despre lume si in particular despre America Latina. …
Multi au descoperit  ca  si acolo in  imaginarul Macondo din Columbia lumea se trece, se invarte la fel ca peste tot si ca pana la urma sunt doua lucruri care conteaza:  nasterea si moartea…
Intre ele viata…Pe care o faci asa cum vrei,cum poti….. sau cum vrea ea (viata)…..
 Esti  seful ei sau prizonierul ei….  Sunt  multe povesti in carte care fac o lume….. Sunt cateva elemente de fantastic care pare facut de Marquez atat de real incat   crezi ca se petrece cu adevarat…Si iubirile din carte..
.Iubirile scrise de Marquez cu simtul lui deosebit pentru a intelege/scrie aceasta stare……Si partea efectiv pasionala a  iubirii care se implineste intr-un tot armonios si iubirea „fizica” si multe altele..
.In epoca  grea(anii 80) au aparut intr-o revista saptamanala (SLAST)  numar de numar, timp de un an, minunate povestiri  autobiografice ale lui Marquez.Le-am citit  cu  mare  asteptare si ele mi-au placut enorm…Harul lui Marquez de a povesti pare o joaca …asa de usor   te poarta prin poveste…Am decupat  acele povestiri si le-am pus intr-un dosar nestiind sigur daca ele vor aparea intr-o carte… Nu stiu nici acum daca au aparut in volum   dupa’90. Recent  cautand altceva mi s-a parut ca dau de acel dosar…cu povesti Marquez…Nu sunt foarte sigur….
 Ele apareau  atunci  la noi prin relatia speciala pe care  romancierul o avea cu traducatorul…
Daca mai gasesc dosarul,daca nu m-am inselat ,daca vrei, o sa-ti dau si acel dosar….Paginile sunt pe hartie de ziar proasta.   ingalbenite de vreme dar cred ca se pot citi…Cat de mica este lumea sau ce surprize iti ofera viata…
 Dupa succesul fenomenal al Veacului de singuratate… lumea, adica noi, am descoperit marea literatura sud-americana.
Pe langa Marguez,…… pe  Llossa,Borges,Sabato,Fuentes,Cortazar…..
Si  ceea ce scriau ei toti a fost incadrat in  ceea ce se cheama realismul magic sud american…Adica realul cu elemente de magie…o bunica ce traieste 100 de ani si face copii la varsta asta( sigur este un exemplu…..),dar totul pare atat de natural incat ajungi sa te prinzi in poveste si chiar sa crezi ca totul este posibil……
Nu-mi plac toti probabil  alaturi de Marquez  imi place Llossa…Borges mi se pare doar un joc  al inteligentei  sale extraordinare…..    Poate Cortazar…… Mai noi,mai tineri prozatori sud-americani, probabil ca sunt dar nu mi-au intrat in atentie si nu au spart gura targului…..
Lasă un răspuns

