HORIA PATRASCU a murit! „Reconstituirea” continua….. Un text care se scrie sub ochii vostri-va rog sa ma urmariti……


Deschid blogul lui Vasile Gogea(https://vasilegogea.wordpress.com/2016/02/19/reconstituirea-lui-horia-patrascu-un-pitesti-in-aer-liber-in-memoriam/) si  raman interzis….

HORIA PATRASCU a murit! N-am cuvinte, trag adanc aer in piept, vestea mi se pare ireala sau prea reala  ca si viata uneori….Viata bate filmul Sau viata este  cateodata un film….In cazul „Reconstituirea”,extraordinar, o capodopera cum nu stiu daca  va mai apare vreodata….

HORIA PATRASCU- 15 mai 1938 Caransebes-16 februarie 2016 Bucuresti……

Este autorul   nuvelei „Reconstituirea”: «o exceptională construcţie narativă în decupaj cinematografic, scrisă ca un veritabil scenariu, o capodoperă a genului, economisind la maximum mijloacele „literare”, intr-o compoziţie cine-veritistă cu bătaie parabolică, sugerând răsturnarile tragice de valori într-un univers în care mijloacele epicului alienează scopul însuşi al acţiunii moralizator-pedagogice.
Avantajată fiind în destinul ei şi de ecranizarea excelentă din filmul regizorului Lucian Pintilie, nuvela în cauză are probabil mai mulţi „cititori” decât orice alta nuvelă contemporană, filmul reuşind să fie o lectură perfect fidelă a nuvelei, ea însăşi perfect filmică, cititor şi spectator, în acest caz, însemnând aproape acelaşi lucru » Sorin Titel(citat preluat dupa http://www.cotidianul.ro)

xxx

Dupa ce am citit vestea pe blogul lui Gogea primul gand a fost  spre tine.Cred ca tie  ti-am povestit  cel mai mult despre „Reconstituirea”….. Sau poate nu este asa…Nu mai stiu acum… Oricum esti singura persoana care  intelege ceva din aceste randuri   dezordonate si scrise la cald…Tu  esti singura care stii ca „Reconstituirea” a fost unul din punctele cheie in viata mea…de la  carte si film am vazut,sau le-am vazut pe toate, altfel…Vestea m-a bulversat,  am vrut sa-ti trimit un mesaj,ecranul telefonului era  prea mic si tastele bicisnice pentru cate vreau sa scriu Poate ma citesti aici….Pentru ca noi suntem UNUL,bunul celuilalt…Indiferent cate vor fi ,indiferent cat de greu este,  noi-asa simt eu-suntem unul pentru celalalt….,unul BUNUL celuilalt….

„Reconstituirea” este parte din viata mea….

xxx

Matei Mircioane(www.argument-cs-ro)la 13 noiembrie 2013:

Scriitorul şi scenaristul de film Horia Pătraşcu a primit titlul de „Cetăţean de Onoare al judeţului Caraş-Severin”, prin hotărârea adoptată în şedinţa de ieri a Consiliului Judeţean. Horia Pătraşcu, născut în anul 1938, la Caransebeş, este autorul nuvelei „Reconstituirea”, care a inspirat filmul cu acelaşi nume, regizat de Lucian Pintilie şi difuzat pe ecrane doar câteva săptămâni, în anul 1971.Filmul „Reconstituirea”, avându-i în rolurile principale pe Vladimir Găitan şi George Mihăiţă, a fost interzis de autorităţile comuniste, la scurt timp după lansare, şi a fost relansat după anul 1990.Horia Pătraşcu a colaborat cu regizorul Lucian Pintilie pentru realizarea capodoperei cinematografice, care se bazează pe textul „Reconstituirea”, inspirat dintr-un fapt real, petrecut pe malul Timişului, în anii ’50. Filmul „Reconstituirea” a fost ales drept cel mai bun film românesc din toate timpurile de către Asociaţia Criticilor Români de Film. Multumesc Matei Mircioane! Probabil ca stiti mai bine ca mine locul real al acelei „reconstituiri”, pe malul Timisului la Caransebes….Poate o sa-l (re)vedem impreuna…Sa-l suprapun in memorie cu cel de la Sinaia de la stavilar, acolo unde s-a filmat „Reconstituirea”….Poate tot ce scriu eu acum nu are  n-are importanta… dar….. Acum imi aduc aminte de George Suru,de SorinTitel si  iata de Horia Patrascu…toti trecuti dincolo si toti legati de Caransebes….Caransebes,orasul pe care mama noastra nu l-a  suferit….Sau nu i-a placut….

xxx

Am scris despre carte(Reconstituirea) si Horia Patrascu in octombrie 2013, aici-https://ioanavram.wordpress.com/2013/10/13/daca-e-duminicae-o-carte-azi-reconstituirea-de-horia-patrascu/

xxx

Am avut o zi urata,imputita sau cum zice I.:”o duminica inutila…..”. Am  lucrat de dimineata ca sa pot sa ma gandesc la ale mele…Curatenie..dat cu mopul,cu aspiratorul, cu carpa de praf… si cu matura…Nu se poate fara matura…Apoi am realizat ceea ce stiam de dimineata.Ca nu ma voi putea intalni cu I.I.Din cauza mea si a tampenilor mele… Am incercat sa scriu si nu am putut….Pur si simplu  in fata ochilor mei  era  chipul ei  cutremurat de  tristete…. Chipul ei care ma tulbura uneori…. mai mult decat un poem….

 

xxx

Dorin Tudoran  scrie un text extraordinar la moartea lui Horia Patrascu.Va rog sa-l cititi si veti afla  si alte  amanunte despre cei ce au fost….necunoscutul Eugen Seceleanu si  Horia Patarscu…Am scris despre toti trei pe acest blog adica Seceleanu,Patrascu si Tudoran…. si echipa  nemaipomenita de reporteri pe care  a avut-o „Flacara” lui Paunescu…

Textul lui Dorin Tudoran :http://www.dorintudoran.com/drum-bun-tristul-meu-horia/.Multumesc Dorin Tudoran  pentru acest text si pentru ce inseamna o prietenie pe care moartea nu o  face sa dispara….

xxx

Reproduc din  textul  la care am trimis- link,   (spre ca voi fi iertat de Dorin Tudoran!) o fotografie  din anul 1973  cu  Horia Patrascu ,Eugen Seceleanu si Dorin Tudoran. N-am gasit nici o fotografie  buna cu Horia Patrascu…. Fotografia de mai jos  este   cu atat mai valoroasa pentru ca il are  si pe Eugen Seceleanu…. Multumesc din nou, Dorin Tudoran…O sa va povestesc,  poate mai departe, cine era Horia Patrascu Eugen Secelanu…Am mai facut-o pe blog dar  nu strica sa  repet…

In fotografie de la stanga la dreapta:Eugen Seceleanu,Horia Patrascu,Dorin Tudoran si Ilie Nastase(vezihttp://www.dorintudoran.com/drum-bun-tristul-meu-horia/)

xxx

Niciodata nu  te-am simtit  mai bine ca azi…Erai trista, absenta,iara trista si absenta si credeai ca   niciodata nu vom fi…… asa cum ai sperat in gandurile tale nemarturisite…Pesimismul tau sau  „sa nu te imbeti cu apa rece..”. care uneori este ca o a doua  natura….. Nici eu nu sunt prea departe….

xxx

Descopar  intr-un site de la Tg.Jiu un text care referire si trimiteri  la   articole de pe blogul meu…..

Aici:http://www.gorjeanul.ro/cultura-2/%E2%80%9E10-ani-in-umbra-maestrului-adrian-paunescu%E2%80%9D-genu-posibil-de-la-geniu-seceleanu-%E2%80%93-autorul-romanului-%E2%80%9Estrada-democratiei%E2%80%9D-facut-disparut-de-fosta-securita#.VsqWr_l96Ht

 

 

 

2 gânduri despre “HORIA PATRASCU a murit! „Reconstituirea” continua….. Un text care se scrie sub ochii vostri-va rog sa ma urmariti……

Lasă un răspuns

