Tanti Sãnica-ACTUALIZARE 3


A aparut deodata in  stanga soselei pe sensul nostru de mers.

Mica,cat sa o tii in palma,adusa   de spate, abia tarandu-se sau  dimpotriva plutind usor pe asfaltul  fierbinte al amiezii.Parea o umbra,o umbra miscatoare…Imbracata din cap pana in picioare in negru,evident parul acoperit de o  basma(carpa)  s-a ivit deodata in fata noastra…. I.I. a exclamat dintr-o data cu glasul plin de  bucurie si uimire:”uite-o pe tanti Sãnica‘….. si mi-a aratat  mogaldeata de femeie care mergea cand apasat cand icnit   in sensul opus celui pe care mergem pe soseaua deloc aglomerata…Era amiaza,amiaza fierbinte cu soarele ca doua suliti si acolo pe sosea vazand-o exclamatia ei   plina de uimire:„Uite-o si pe tanti Sãnica,mai traieste….” si a continuat imediat:”si cand eram eu mica arata tot asa…..”

Femeia in negru mi-a ramas pe retina si in gand cand dupa   ceva vreme I.I. a adaugat:  „de cand eram mica si pana acum mi se pare ca   Tanti Sãnica nu s-a schimbat deloc….Si mi se pare atunci ca si eu nu m-am schimbat deloc.Mi se pare cateodata ca sunt tot fetita  care se juca fericita sau bosumflata prin curtea bunicilor”.

Am intrat  in orasel aproape de  capatul lui estic….noi coborand din nord….. Peco a fost prima  remarca  a lui I.I. si totul s-a derulat pana la capatul celalalt(vestic) ca intr-un vis…. „Aici este spitalul(o cladire mai noua) aici m-am nascut eu ,de fapt in aripa veche a lui….. Dincolo este casa  unui tip care a cantat la nunta mea,baiatul lui este  acum la PHOENIX, mai departe casa unui fost iubit al meu  cand eram prin clasa a zecea….”

.. Masina  ruleaza  agale,regulamentar,nu aveam chef sa ma opreasca politia tocmai  la trecerea noastra….O curba,amestecul de case, blocuri si constructii neterminate din centru si iarasi  glasul ei vesel,surescitat si vizibil emotionat „Acolo pe strada care pleaca,la dreapta, din sosea este  cladirea alba a Judecatoriei….Pe locul ei a fost hanul….. Hanul de care ti-am povestit…Bunica,bunicul,tanti de la receptie care-mi dadea bomboane……….” 

Anule,hanule,sau hanule anule….. Hanul a ramas doar in poveste si intr-o ilustrata pe care mi-a  aratat-o….’Mai departe, gara…. si cladirea neterminata parca a  unui restaurant pe a carei tersa am  mancat acum ceva vreme…

„Uite pe straduta asta ingusta se poate ajunge la gara….Este drumul cel mai scurt….„….”Aici, neterminata,constructia casei de cultura, in stanga biserica veche  pe unde toti ai nostri au trecut….., tot in dreapta discoteca, apoi drumul la camping…..”

Rulam usor in stanga padurea pare mai aproape, in dreapta deschiderea este extraordinara…..  Teren plat,  cativa copaci ,case noi  prea frumoase si  dincolo de platul  campiei sau depresiunii, dealurile….Ma uit in dreapta din cand in cand sa descopar care este dealul ei…. Dealul de care  am auzit atatea dealul minune,dealul poveste cu una mie de intamplari ale copilariei sau dealul pe care il iubeste nespus dealul parte a vietii ei intratat incat sa ajunga al „ei” si care ascunde   atatea  clipe petrecute demult…. Il banui la orizont si-mi confirma…O culme  alcatuita di pajisti verzi aproape trasate si copaci….

„Casa bunicilor”…….. o aud din dreapta mea si dintr-o data ………Tanti Sãnica…….

O mana de om  careia abia i-am vazut chipul….. trecand prin vremi si soarele amiezii undeva in stanga noastra…

Masina alearga  neobosita.. case in stanga si  dreapta majoritatea fara etaj,……”casa socrilor„……. iara  o aud  de undeva de langa mine….si glasul era fara emotie……. apoi imediat:” Maria, vecina,spala masina…..”

Totul pare un vis,am trecut  pe unde nu credeam sa trec vreodata,am trecut aproape calm si rupandu-mi-se in „paispe”…. Oare am facut vreun rau…. ca sa fiu,acum, nelinistit.,…..?

.Tanti Sãnica….. a ramas undeva in urma pe sosea  dar  alaturi de mine,in mintea mea…..

Dupa o vreme I.I.  imi spune cu tonul acela care te face sa crezi ca este chiar o lume pe care ai locui-o: „ne-am pierdut capul....” si mai apoi repetand „ne-am pierdut <capurile>!.

Oare Tanti Sãnica si l-o fi pierdut vreodata??„, intreb ….
„O,cred ca da, nu se poate altfel intr-o viata…” raspunde I.I.

Capurile la plural pentru ca  se intampla sa si le piarda amandoi…. deodata…Or ei poate  nu-si pierdeau capurile , acest „pierdut”  putea fi doar  o chestie  obisnuita,”normala”…..Intrebarea ma face sa rad,un ras bland aproape  nostalgic si ma gandesc la femeia in negru pe care am depasit-o…Ce viata o fi avut?  Are copii? S-a impacat oare cu barbatului ei? Sau a fost o  unire de convenienta pentru ca asa este rostul acestei lumi,sa te casatoresti vrei nu vrei la un moment dat….. Cand varsta   incepe sa creasca  cei din jurul trau intra in fibrilatie sau  chiar in panica ca fata lor  ramane necasatorita….Si atunci se intampla sa te arunci- dupa o sumara  dar atenta in cateva puncte analiza a alor batrani- asupra „alesului”…

O fi ales Tanti Sãnica baiatul pe care il iubea sau a fost „aleasa” in urma unor „proceduri” care tin  prea mult de avere? O fi fost din familie saraca sau bogata? O fi avut  parintii ei car  tras de boi? Sau o fi avut cai? O fi avut faneata,vaci,oi,”hoare„(cum zic banatenii la ceea ce creste in curtea omului de la gaini,gaste,rate ….la bibilici)?  I.I.  nu stie gandurile mele,ezit sa o intreb,Tanti Sãnica este doar o parte din aceasta mare schimbare prin care trecem……

Iesim din orasel printr-un cartier care pare o localitate aparte desi ele sunt lipite….I.I. este inca sub impresia puternica a traversarii si continua sa-mi arate   cele ce se intind/afla de o parte si alta a drumului…. Mergem mai tare atat cat sa nu incurcam circulatia este cald,prea cald dar este vara…..

Si am senzatia  clara, puternica ca de maine nimic nu mai poate fi la fel….. Trecerea noastra prin orasel,petrecuta de la un capat la altul a spart o bariera…. De fapt  localitatea(  de ceva vreme)  imi este  chiar apropiata……. si asta   datorita  lui I.I. Zona este frumoasa si oamenii  chiar ardeleni veritabili aici la  capatul estic  al    marii regiunii…

 

 

 

-va urma-

Un gând despre “Tanti Sãnica-ACTUALIZARE 3

Lasă un răspuns

