Eu sunt in viata ta…-O scrisoare catre Printesa Tristetii si a Bucuriei(din cartea „Unul- bunul celuilalt”)


Trebuie sa-ti spun ca azi mi-au dat lacrimile…. Nu la vedere(nu plang  niciodata….)…… dar sufletul meu era inundat de lacrimi…Am fost cuprins de o mare  multumire si de  impacare….
 Unele  din gandurile mele s-au implinit…Imi doream ca Printesei Tristetii si Bucuriei   sa-i placa  sa citeasca….. si-i place… Mai sunt inca viu,mai sunt eu ….  care simt lumea si oamenii si nu ma insel…. decat rareori……
Doream  sa-i daruiesc cartile  pe care eu le consider deosebite,mari si care merita citite…si am ajuns sa-i daruiesc cateva carti  pe care ea sa le si citeasca …si sa-i placa….
Si  sa caute in continuare cartile bune ale acestei lumi…Cele proaste le gasesti pe toate drumurile….
Doream sa-i povestesc de carti,cartile care au fost totdeauna  aproape de mine si nu m-au tradat niciodata….
Cartile, pentru ca am avut instinct si  o oarecare   cunoastere a acestei lumi,nu m-au tradat niciodata…
Nu sunt bogat  dar am citit  atatea carti incat    cu ce am ramas de pe urma lor reprezinta…..    bogatia  mea… Nu le-am citit pe toate…. dar  am citit mare parte din cartile esentiale ale acestei lumi…
Restul sunt o repetare mai  buna sau mai rea, a acestor carti…..
In fiecare din astea(cartile medii,restul….) gasesti ceva nou sigur,dar poate eu sunt prea  obosit si pesimist  sa mai cred ca mai apar carti  mari…
Desi caut…..
 Si i-am vorbit nu numai de carti ci  si de autori…..de la Marin Preda la Petru Dumitriu,la Horia Patrascu  (Reconstituirea), la Nicolae Breban sau Sorin Titel…. pana la Faulkner sau marii rusi…(Dostoievski,Tolstoi….etc) sau sud-americanii fabulosi(Marquez,Llosa,Cortazar,Borges,Sabato….)
Si a inceput sa invete harta  bunilor sau marilor scriitori…
Pe langa carti eu  am avut (mai am?) o mare  dorinta pe care mi-am indeplinit-o indiferent ca azi sau maine nu aveam ce sa mananc…
Sa cumpar si sa citesc reviste,cu precadere literare si de  cultura….
Am cumparat atatea reviste, de peste 45  de ani incoace, incat sigur mi-as fi putut lua o masina noua….Si nu una doua ci toate cele care erau(credeam eu de tinuta….) de la Romania Literara la Orizont,de la Convorbiri Literare la Tribuna,de la Steaua la Transilvania,de la  Amfiteatru la Luceafarul,de la  Viata romaneasca la Secolul XX,de la SLAST la  Vatra   si apoi cateva  cu adevarat bune la inceputul anilor ’90 -Contrapunct si Interval….
 Am avut scandal din cauza acestor reviste,ca ocup spatiul,ca ele costa,etc,etc..Le si tineam….   nu puteam sa le arunc si se adunau vrafuri intregi… Le citeam  mereu interesat…
Niciodata n-am fost abonat…Mi-a placut sa le cumpar de la chioscuri si ma cunoasteau toate vanzatoarele din centru si nu numai..Le dadeam in plus bani, …. sa-mi tina revistele(SecolulX X,Steaua,Transilvania.etc…..)….
Pana la urma intr-un gest negru si fara sa ma uit inapoi  le-am aruncat(s-a intamplat de trei ori ..in viata…)…..
Acum nu mai pastrez nimic….
Ba nu,mai am  cateva Secolul XX, si cateva  numere din „Steaua” si din „Transilvania” Toate sunt format carti….
Cand mi-ai spus, azi, ca ti-ai cumparat Dilema, ca ai citit-o si ti-a placut….mi-au dat lacrimile…
Era ultima  chestiune legata de carte/cultura  de care nu ti-am vorbit… Ma gandeam ca nu te atrag,ca nu-ti spun nimic….
Revistele..
In plus nici nu m-ai sunt..multe reviste azi…
Dilema nu este  extra….. dar este o revista  buna ..De un anumit fel,……analize si comentarii, scrise „subtire”…. dar de nivel…
O revista de nivel….
 Sunt impacat…
Daca Printesei Tristetii si Bucuriei  a inceput sa-i placa revistele, sa le citeasca(ma refer la revistele  cu pretentii…  reviste literare sau cultura… de   o anumita categorie) ma simt  fericit…
 Eu pot sa dispar ….

Lasă un răspuns

