Ultima supravietuitoare a grupului de PARTIZANI care au luptat in Banat contra comunistilor….


Aflu, dintr-un ziar on-line ce apare in Banat(www.argument-cs.ro), ca a murit Maria Dorca  din Armenis(frumoasa si bogata comuna de pe Valea Timisului-Caras -Severin). Avea 92 de ani.Este considerata de localnici ultima supravietuitoare a grupului de partizani care au luptat in Muntii Tarcului contra  comunistilor…. Sa-i spun simplu si omeneste Dumnezeu sa o odihneasca… Partizan,cuvantul mi se pare,si acum dar mai ales atunci cand eram copil,teribil…

.Imi dadea un fel de spaima dar ma si transporta spre o lume ciudata care se traia undeva departe  de mine, plina de impuscaturi prin vai si munti si unde oamenii se omoara intre ei… Eram mic ,un copil(carer  se va maturiza apoi repede,prea repede….) cand  auzeam de la bunica noastra   cate ceva despre partizanii din Muntii Tarcului si despre seful lor ,temutul colonel Uta… Bunicii nostri erau oameni asezati,harnici drepti si colectivizarea  atunci in plina desfasurare nu le  convenea derloc.N-o vedeau cu ochio buni…ca si multe altele care se intamplau  la sfarsitul anilo’50 inceputul anilor ’60.

In mintea mea colonelul Uta era un fel de  mare sef,de capetenie) care-i executa   fara scrupule sau tremurat de mana pe alti oameni… Nu prea stiam  bine ce-i moartea nu vazusem  oameni murind si  toptul  plutea in mintea mea intre real si i-real…..  Apoi auzeam alte povesti cu colectivizarea,imi reveneau in minte altele cu nationalizarea cand bunicului nostru i-au fost inchse birtul si pravalia …. Eram   o mana de om  la nationalizare si mi se povestea ca  pana la inchiderea birtului si pravaliei  am fost prezent in bratele bunicii sau bunicului  prin aceste  spatii…Mama era la serviciu si se intampla  ca bunica sa serveasca clientii  tinandu-ma in brate…Oi fi fost plangacios,nervos din calea afara cand eram mic ? Habar n-am… Dupa cum nu stiu  sau nu mai tin minte nici  din povestile  alor nostri  cum eram….  Mi-e sila de   cei ce dupa  ’89 s-au tot impaunat cu exemple  bine  reliefate si ingro0sate de rezistenta anticomunista …vezi doamne  ei  au dat deoparte  troaca unde mancau porcii si pe peretele careia cineva a scris „URSS bastionul pacii e” sau „traiasca PMR sau PCR) si  au inlocuit-o cu lata troaca cu lemnul curat….Ce rezistenta     …cat curaj… Acolo in curtea lor unde de fapt nu-i vedea nimeni…Mi-e sila de acesti anticomunisti vopsiti d e care a fost si inca este plina Romania…..postdecembrista…eu casi  fratii mei am fost crescuti intr-un mediu  unde toate maretele  transformari ale republicii erau disecate si criticarte  si  asta m-a facut sa vad de mic ca sunt doua realitati…Realitatea oficiala si cealalta realitate  de dupa cortina mult mai adevarata si mai profunda…. si ca trebuie sa traoiesti cu cele doua realitati…Nu te poti tine batos si cu pieptul de arama contra vantului…..

Auzeam deci de colonelul Uta si-mi inchipuiam ca luptatorii lui sunt niste supra-oameni sau oameni ciudati si  nu din randul nostru…. cum vazsem eu ca sunt oamenii..Si aveau si pistoale si pusti…. Am facut  rapid socoteala  ca Maria Dorca era de o varsta cu matusa noastra si mai mica cu doi ani ca mama.O femeie  sub treizeci de ani cand  luase cale muntilor….. atunci in anii 50…. cauza? Cauza lor era   una simpla…vedeau  transformarile rapide  ale  societatii,de la proprietate privata  la „totul la  comun”(colectiv,etc) si nu admiteau asta in ruptul capului…. Peste acest imediat nivel era si Cauza…Dar nu stiu cati dintre luptatori  stiau de cauza… Colonelul Uta…,da!

Lasă un răspuns

