„Nu se poate alcătui o viață dacă începi totul de la zero”(A.Plesu)…. Si nu trebuie sa cerem rasplata inainte, precum curvele…(I.Avram)


 ……Si eu am fost tanar.Si  razvratit….Dar  parafrazand pe Marin Preda ma bazam pe ceva…. Citeam  ca un apucat, traiam ca disperare  ascultam muzica- nu numai rock- si ma chinuiam sa aflu ceva despre lume, sa  invat din cultura acestei lumi….Sa o selectez, sa am un spirit critic.Nu,nu eram student la vreuna din facultatile umaniste…Eram student la Electro…..  dar credeam ca asta este rostul meu…sa aflu ceva despre lume sa- urmez  cursurile facultatii-,sa ma formez  ….. si sa vad  dupa aceea ce fac….

Sa va spun si cand se intampla asta.In jurul anului 1968.Daca nu stiti ce a fost atunci o sa va spun odata.Istoricii trec sub tacere acel an.Nu istoricii de pana la 1990(nu puteau!),ci aceia de dupa 1990 cand s-a putut  tipari liber…. Cine a vrut a putut sa gandeasca  si sa scrie liber si inainte de 1990….. dar n-a putut sa  publice. Istoria inseamna scrutarea si scuturarea timpului si retinerea momentelor importante, esentiale… Acel an(si cei din jurul lui) au avut o influenta capitala asupra unei generatii…care ar fi putut fi extraodinara si n-a fost.Din felurite motive…Nu este locul  si cazul sa o explic acum,aici,,,

…….Si mai ales am avut parte de „institutia autoritatii” cum zice Andrei Plesu.Plesu  este  parte din acea generatie formata in spiritul 1968….

Eu am avut parte de acea autoritate morala si intelectuala…. Ioan Alexandru a fost autoritatea mea morala si intelectuala….Autoritate  care a  avut o influenta covarsitoare asupra formarii mele.L-am intalnit cand  aveam 17 ani si terminam liceul…. Ioan Alexandru avea si el  o autoritate morala si el s-a numit George Balan.…De la Ioan Alexandru am ajuns la George Balan…  Ioan Alexandru: un mare poet roman,George Balan un  deosebit eseist-filosof si muzicolog…..

Le multumesc indatorat si infiorat si aici…

Nu m-am gandit sa tai frunza la caini si sa plec la 1968, desi o putea face liber(ma refer la plecarea la studii in Occident!) desi eram la zi cu ceea ce inseamna libertatea  de a  scrie dar mai ales a publica… Simteam  ce va urma…Nu m-am dus precum pustanii globalizati de azi  sa urmez facultati din Vest, desi aveam ocazia…Nici sa ma fac sluga la  altii.Am preferat sa fiu sluga  aici.Nici nu ma gandeam toata ziua la dolari sau marci…..

Am avut parte de un alt film.Eu am jucat in alt film decat generatia tanara…  de azi…Am avut alte idealuri,alte valori ,ne despartim  categoric…Cultura  si valorile mele cate sunt nu sunt aflate de pe „ciololar” nici de pe internet…Niciodata nu vei avea un sistem de valori  sanatos si fiabil  tragand cu ochiul pe   „ciololar sau internet” si crezand ca toate incep cu tine si ca  tu esti momentul zero. Vei avea  totdeauna un handicap cum au majoritatea(fara sa simta  deocamdata )  cei tineri de azi… Care cred ca viata a inceput cu ei si  cu „ciololarul ” cu care i-a „dotat” mama lor cand au iesit din burta…”Copile ia-l in mana si te va calauzi…..”

Daca apuci sa crezi  ca  viata ta se poate alcatui de la zero  esti un handicapat.Nu vei simti acum..dar peste cativa ani,sigur vei simti…Va fi tarziu,va fi demult si te vei trezi la margine…La margine de lume strangand in brate „ciololarul”…

Sigur fiecare cu optiunea lui si cu viata lor…din partea mea duca-se toti la Occident…..  chiar daca voi ramane singur…. Nu am plecat  atunci cand  era atractia   deosebita si  cumva justificata.Libertatea…. Aveam un alt sistem de valori  si am preferat sa raman cu ai mei…Ma refer la fratii mei ca sa nu fie  interpretari nationalist-pasunist-„anti”-comuniste.Din motive pe care le banuiti poate dar pe care nu le dezvol/dezvalui aici…..

Sigur sunt exceptii,nu generalizez si  nu ma refer ca  cei care isi vad de drumul firesc al unei tinereti..Intai scoala si  initierea in munca si apoi banii…

Nu suntem si nu putem fi toti curve, cu banii inainte…

Trebuie intai sa dam ceva,dupa care sa cerem. Altfel cum zice Plesu:”este riscul si libertatea ( voastra)…”

Este regula generala a unei lumi firesti,normale si daca nu o respectam, ea(lumea), se intoarce impotriva noastra…

Intelegeti dam  prin a da intai  persoanei nostre formare si  invatatura si a capata experienta…Dupa care sa cerem…

 

Dupa     transantul meu „discurs” va las cu Andrei Plesu si  constatarea lui….Veti vedea ca nu difera  prea mult de a mea…

„MV.-Ce le-ați spune tinerilor de 20-25 de ani, care au trăit exclusiv în libertate și nu mai au legături directe cu lumea de dinainte? Ce-ar trebui să le spunem, scurt și cuprinzător, ca să se bucure de lumea de azi, dar nici să nu uite prin ce-au trecut părinții și bunicii lor?

Andrei Plesu:E o întrebare grea. Sînt destul de rezervat, pentru că, așa cum văd eu că evoluează generația tînără, nu e prea ușor să intervii cu tentative de „reorientare“. Instituția autorității – a autorității morale, intelectuale, profesionale – e în criză astăzi. Pe vremea tinereții mele, motivația formării personale era capacitatea de a admira pe cineva, de a-l lua ca model. Acum, admirația a fost înlocuită de spirit critic. Le-aș sugera tinerilor să nu renunțe la spiritul critic, dar să-i adauge și o facultate selectivă de a admira, de a-și lua modele și de a tinde să meargă către ele. Și, în general, să nu renunțe să aibă memorie. Nu se poate alcătui o viață dacă începi totul de la zero. E important să ai, între altele, și o imagine a modului în care au trăit părinții și bunicii tăi. Asta le-aș spune tinerilor: memorie (adică respect pentru trecutul prezentului) și admirație pentru cine trebuie. În rest, e riscul și libertatea lor”

Textul interviului aici:http://dilemaveche.ro/sectiune/la-zi-in-cultura/articol/gasesc-ca-nu-ne-bucuram-destul-de-lucrurile-schimbate-in-bine-dialog-cu-andrei-plesu

Un gând despre “„Nu se poate alcătui o viață dacă începi totul de la zero”(A.Plesu)…. Si nu trebuie sa cerem rasplata inainte, precum curvele…(I.Avram)

Lasă un răspuns

