Gemuri si muraturi din Banat….De la Gavojdia pana la Scaius….


Ultima sambata a lui  martie   parea de toamna. Frig, ploaie marunta si  pe culmea muntilor  aflati nu foarte departe,zapada… Pe platoul  magazinului  Kaufland din Brasov era amenajat un targ cu produse alimentare traditionale  romanesti.Casute din lemn,un fel de cabane  pitice si in fiecare cate un producator.

Am trecut in viteza uitandu-ma cu coada ochiului la coala de carton pe care era scrisa firma localitatea sau numele  gospodarului…. La penultima cabana era plin de borcane . gemuri dar si muraturi….multe din varietati de ciuperci. pe carton scria :ciupercaria „beg” localitatea scaius,comuna Farlig,judetul caras severin. Eram singur, barbatul carunt  intra il vorba cu mine imabiindu-ma sa cumpar. Il intreb daca este chiar din Scaius…. De acolo, imi raspunde….si gandul imi zboara  departe in timp…la  Gavojdia si „Tuca-l Mosu”(bunicul) pe care l-am tot auzit vorbind de satul respectiv…. Vremuri  trecute si uitate….. Ma uit la barbatul carunt si-i spun dintr-o data „eu mi-s din Gavojdia”…Omul se schimba la fata,”da, cum de ati ajuns aici?” ma intreaba si adauga repede:”nevasta-mea este din Gavojdia…” Ii spun in doua vorbe ce si cum,ma uit la nevasta lui,o femeie in putere pana in patruzeci de ani  care   tremura de frigul neasteptata al acestei primaveri,nu o stiu ,nici nu aveam cum la cati ani sunt de cand vin  doar odata pe an la Gavojdia……..  Omul  incepe sa vorbeasca in dialectul banatean,la fel nevasta lui,aflu ca il cheama chiar Beg, de la numele ciupercariei…….

Cat de mica este lumea…. Ma simt dintr-o data aproape de Banat,locul pare mai familiar,cumpar un  borcan cu ghebe murate  si le doresc  sa aiba vanzare buna…. Incercam si noi,zice barbatul…..

Ma bucur in sinea mea  ca sunt  si banateni intreprinzatori care nu stau cu mana intinsa dupa pomana de la stat…. Intgre timp revad in memorie  ca intr-un film  strada,casa noastra de la gavojdia, pe „Tuca=l Mosu” si-mi spun  ca atata timp cat mai sunt acolo   strada,casa pustie  si  mormintele celor dragi din familiile noastre  totul este normal si firesc….

Acolo este acasa…..

3 gânduri despre “Gemuri si muraturi din Banat….De la Gavojdia pana la Scaius….

Lasă un răspuns

