Hārburile noastre (ale lor, de fapt…..) toate……


Titlul este parafrazat dupa versurile unui cantec de succes  a lui Dan Spataru…. Este tot pe….. acolo….

Hārburile circula….pe drumuri….

Am fost plecat  aproape trei zile prin Moldova (noastra). Pana sus la Botosani….. In  orasul  din nord  est  am privit atent pret de o jumatate de ora un bulevard central si intens circulat…. Cu trei benzi de mers pe sens….

M-a frapat  putinele masini romanesti  vazute(Logan si Duster). In schimb la tot pasul (banda) o multime de masini  straine aduse dupa „liberalizarea” taxei de mediu. Marci predominant nemtesti si dintre ele   cap de afis, Wolkswagen.  Stralucitoare sau mai putin, de cilindree mica sau  mai mare,cu   emisii de gaze(noxe) mai  puternice sau nevazute din teava de esapament. Dupa model /tip majoritatea aveau vechime….dar erau nemtesti….La moldoveni inca persista  „mitul” masinii nemtesti.Trainica, razbatatoare ca un tanc gata sa te tina una suta de ani fara reparatii mari…..  A fost  valabil candva  „mitul”  asta  si nu departe de adevarul celor scrise mai sus. Dar asta s-a oprit pe la inceputul anilor ’90. Odata cu  inceputul    „erei” globalizarii…..

Dintr-o suta de masini care au trecut prin fata mea ,cinci  au fost romanesti (Logan,Sandero si Duster) si de presupus  ca au fost cumparate direct, la prima mana (adica noi!). Alte 5-8 erau   marci/ tipuri  straine(nemtesti sau franceze, japoneze, etc) si erau  tot  noi adica cumparate la prima mana. Restul  ,aproape 90,erau masini la mana a doua si  din ele  cel putin jumatate  cred cuparate dupa liberalizare.

N-am nimic impotriva ca tot „natul” sa aiba masina dar     cred ca bietii oameni s-au inselat. Masinile aduse sunt pana la urma (cu toata poleiala vopselei) niste harburi.Sa o spunem direct. Care neamt isi vinde masina buna (atentie!)  pe   doua-trei mii de euro  astfel ca  samsarul sa o vanda aici in Romania la  patru mii…..  Sau  si mai  jos…… Majoritatea masinilor aduse   sunt „lucrate” la kilometraj in primul rand,sunt uzate si     mai aproape sa intre in vreun program rabla decat de a fi folosite cu sarg si  izbanda….. Ma rog,merg cativa  mii de kilometrii dupa care cad fulgerator iar reparatia (piesele0 costa  cat  o  masina de alt tip noua…..

Cineva imi spunea ca vrea sa-si cumpere  o masina BMW X5.La mirarea mea, stiindu-l un ins normal  cu castig /venit  decent dar  nu mai mult de atat, de unde atatia bani,omul mi-a raspuns dezarmant de simplu si in plus mirat:”dar costa numai  8500 de euro”……. I-am spus imediat ca o astfel de masina (noua) costa in jur de 40.000 euro.Ori ca   sa se vanda la un asemenea pret inseamna ca este aproape de obstescul sfarsit…Si l-am indemnat sa cumpere o masina noua,populara….  dintre acelea care au pretul pana in zece mii mnde euro…………..Nu m-a crezut…..

Peste tot unde intrebi,oricare dintre fericitii posesori de masini cumparate  la mana  a doua incep sa-ti   explice incantati ca   masina a fost a unei babe  care n-a mai circulat cu ea de  10-20 de ani si ca are la bord „numai ” 30.000 km. Sau a unui doctor  batran care  din cauza   betesugurilor  a renuntat la ea „ca noua”,  sia „dat-o” aproape pe gratis…..

 Si asta este un mit ,”mitul babei bogate si atrinsa de singuratate si batranete” cu  care so  mint cei mai multi.Sau sunt mintiti…..

Am avut prilejul de a trece si prin cateva sate din jurul Botosaniului….. Din loc in loc in curtile caselor,   am vazut masini la mana a doua pe butuci  care  isi dadusera obstescul sfarsit….  si asteptau nici  ele nu stiu ce…..

Harburile din vest au inundat Romania…. legal….. Comertul este liber.Suntem in UE…..

Din pacate  pagubiti sunt cei ce  cad cu dezinvoltura in astfel de cazuri,  gandind/crezand ca Dumnnezeu i-a mangaiat pe crestet…  Pleasca este  la mare cautare la romani….. Fiecare crede  ca  i-a picat o pleasca….. Finalul este amarnic dar  cei pagubiti nu mai au curajul sa recunoasca nici macar fata de sine  ce  ne mai vorbim  fata de  ceilalti….

 

Este bine si placut sa ai o  masina. Indemn -chiar daca este calea mai grea – sa stranga putin chimirul si sa-si cumpere o masina noua. Cele romanesti sunt mai ieftine. Daca nu cele straine  tot la prima mana si care au preturi accesibile…

Merita….. facand calcul cost/intretinere/rulaj in timp…..

Nu sunt nici  „om de afaceri? nici fabricant de carnati.nu vand nici la bucata(toate,altfel,  meseri onorabile)….Dar am lucrat  si lucrez de muuuulti ani in domeniul auto (al fabricarii de  autovehicule,camioane sau autoturisme) la companii romanesti sau straine si  cunosc cate ceva in domeniu….D’aia si scriu….. si ce scriu nu sunt povestiri….

Si inca ceva…..  Filosofia de azi  fabricantilor de autoturisme(de la conceptie pornind…..) zice ca  acestea trebuie sa  reziste cinci ani (vezi garantiile)……

Dupa aia….

Harburile au invadat Romania….Harburi de ultima generatie….. Cele aduse in anii ’90 erau mai trainice…..  Aveau alta filosofie fabricantii in acei ani…..

Harburile noastre toate…..

Astfel de situatii le intalnesti peste tot pe soselele patriei….

Mai pregnant in Moldova parca, acolo in nord si nord est…..

 

Anunțuri

Un gând despre “Hārburile noastre (ale lor, de fapt…..) toate……

  1. Analiza este corectă și reflectă noile obiceiuri. Dacă ați fi vizitat urbea mea natală atunci când am văzut eu prima dată soarele (luna nu puteam să o vad căci probabil mă culcau devreme) ați fi văzut șiruri de trăsuri, dar și automobile la prima mână, în care tronau cucoane elegante, lume distinsă, baluri ca la Viena, modă ca la Paris. Fugit irreparabile tempus!

    Apreciază

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s