Augustin Buzura.Cateva randuri(tarzii) la despartire


Augustin Buzura a murit la 10 iulie curent. Cu  doua luni si jumatate  inainte de a implini 79 ani(n.1938).

N-am scris  imediat  dupa disparitia lui (fizica) si am ajuns pana azi.

Nu mi-a fost indiferent ca scriitor. Din contra.Am citit  toate romanele lui aparute pana  in 1990. Stiam cate ceva din necazurile intampinate  la scrierea cartilor.

Dar  ce m-a atras intai la Buzura a fost faptul ca  era medic. Nu nu oricare ci psihiatru.

In mintea mea de atunci cine reusise sa termine o facultate grea cum este medicina si care si scrie profesionist trebuie sa fie un om inzestrat cu talent pentru care scrisul  era menire. Buzura a avut menire de prozator ,de romancier. Romanele lui sunt scrise greu  par scrasnite, ca doua pietre de moara care se  freaca continuu si produc un uruit care  te cuprinde  de la urechi si trece  in tot corpul. Romane: Absentii(1970);Fetele tacerii(1974);Orgolii(1877);Vocile noptii(1980)- ce titlu…..;Refugii(1984);Drumul cenusii(1988).

Este un romancier important  si indem sa cititi cartile lui. de pana in 1990 dar si dupa.  Un scris aproape exact,tehnic,”stiintific, metafore  grele care se   rasfira peste noi dupa lungi siruri de cuvinte.

Dupa ’89  si in continuare  a trecut de partea  celor aflati la putere adica a lui Ion Iliescu.Si de atunci nu l-am mai citit.

Dar cartile lui importante cred ca au aparut pana in 1990. A fost redactor si secretar de redactie la „Tribuna” din Cluj(marea revista….  acum ramasa in  uitare…..) si in final si redactor sef. Dupa ’90 s-a mutat la Bucuresti a avut parte de onoruri pe care nu  le-a avut inainte desi le merita.

Cluj-ul n-a fostprielnic si binevoitor cu Buzura. SauBuzura a vrutprea mult. Ca oriceardelean(mai cu seamamaramuresean) Buzura a vrut sa reuseasca  si sa devinacineva in Cluj. N-a fost sa fie….

In afara de romane  mai recomand o carte(publicistica,eseu) aparuta in 1981:”Bloc-notes”.

FrazaluiBuzuraestegreoaie dar odatascrisacade ca o ghilotina .Nu o uiti.

L-am admirat  in anii aceia. L-am urmarit cat am putut  si dupa plecarea din Cluj.

Mi s-a parut ca ceva s-a rupt   din vana   puternica a prozatorului nascut in Maramures….

Dar poate ma insel.

Lasă un răspuns

